DE RECLAME CAMPAGNE VAN HET PROVINCIAAL ONDERWIJS

De zomervakantie staat voor veel scholen in het teken van het werven van nieuwe leerlingen. Ook ons provinciaal onderwijs gebruikt die periode om leerlingen te overtuigen voor een provinciale school te kiezen.      
In verschillende Antwerpse premetro-stations prijken momenteel 2m² reclameborden om het provinciaal onderwijs naambekendheid te geven.
Wellicht promoot de provincie via meerdere kanalen het provinciaal onderwijs om studenten aan te trekken.

Namens onze fractie stelde Jan Claessen volgende schriftelijke vragen:

  1. Is de campagne een initiatief van de scholengemeenschap of van provinciebestuur?
    Elke school legt jaarlijks een budget vast voor het voeren van promotie. De scholen beslissen autonoom hoe ze dit budget besteden. De communicatiedienst van de provincie en de communicatieadviseur van de stafdienst van het departement Ontwikkeling en Educatie staan hen hierin bij met raad en daad. Daarnaast zijn er soms ook schooloverstijgende of overkoepelende initiatieven die uitgaan van de stafdienst POA of de communicatiedienst.
  2. Welke communicatie-middelen  gebruikt de provincie om nieuwe leerlingen te motiveren voor het provinciaal onderwijs te kiezen?

    PIVA :
    – Advertenties in vaktijdschriften
    – Brochures
    – Facebookadvertenties
    – Promotiestand op vakbeurzen
    – Mediaruimte De Lijn (advertenties in de prémetro + achterruiten bus/tram)

    PTS Mechelen :
    – Vernieuwde schoolbrochure
    – Spandoeken en banners
    – Advertenties in de Zondag
    – publicatie in de onderwijsgids


    PTS CLW:
    – advertentie de Zondag

    PTS Boom :
    – Advertenties de Zondag
    – affiches opendeurdagen
    – spandoeken

    PITO Stabroek:
    – facebookadvertenties
    – advertenties in de Zondag
    – advertenties in vaktijdschrijften (Boer en Tuinder, Landbouwleven, Open tuinen)
    – advertentie in gemeentegids


    avAnt :
    – google search campagne
    – advertentie in Thema Onderwijs
    – advertenties in de Zondag
    – advertenties de Lijn (prémetro, windowside bus
    – advertenties facebook


    CVO :
    – gadgets (lanyard, balpennen, fluohesjes, katoenen zakjes, bloknotes, drinkbussen …)
    – advertenties in de Zondag diverse edities, Nieuwslijn, GvA Stad en Rand, GvA Mechelen/Waas
    – radioadvertenties op radio X
    – mediaruime de Lijn (achterruit)
    – advertentie dagkrant ATV
    – brochures en flyers
    – google search campagne


    Allen:
    – Organisatie DOE-dagen voor leerlingen 5de en 6de leerjaar
    – Deelname aan scholenbeurzen

  3. Hoeveel is de totale kostprijs van de reclame-campagne provinciaal onderwijs?
    Elke school legt jaarlijks een budget vast voor het voeren van publiciteit en promotie. Voor kalenderjaar 2019 gaat het over volgende bedragen:

** Het totale bedrag 2019 staat voor een percentage van 1,5% van het totale werkingsbudget.
*** Het hoge bedrag bij CVO Vitant heeft te maken met de nieuwe naam die het CVO dit jaar kreeg. In 2018 lag het promobudget voor CVO Vitant immers heel wat lager (ca. de helft, nl. 66.000€).

4. Graag een overzicht van de officiële leerlingenaantallen (telkens op 1 februari) per provinciale onderwijsinstelling : van de schooljaren 2017-2018, 2018-2019